lördag 27 februari 2016

Vilken fin reklam!

Tja, reklam är väl inte direkt något jag jublar över normalt sett. Men när jag såg denna sida i det danska resenärmagasinet Ud & Se, som distribueras till DSB's kunder i tågen, kunde jag verkligen inte låta bli att glädjas.



Denna sida är reklam från det danska bokförlaget Gyldendal. De vill visa upp en bok ur utgivningen som heter Spejl, skulder, blink*. Och se bara hur de gör det! Nere i högra hörnet visas en bild av boken och det framgår tydligt att den finns som både pappersbok och ebok! Dessutom finns där en QR-kod som man kan scanna med sin QR-läsare på telefonen och på så vis få tillgång till de två första kapitlen.

Så här tycker jag att det ska se ut när man gör reklam för en bok, oavsett om det är i en tidning eller det är på till exempel en bokmässa. Tala om för kunden/bokläsaren att titeln finns i flera format och tydliggör vilka dessa format är! Att dessutom ha en QR-kod som bjuder på provläsning ökar ju verkligen chansen att kunden fastnar för boken och skaffar den.

När jag var i Edinburgh på semester häromåret, lade jag märke till att pappersböckerna i boklådorna hade information på baksidan om de fanns utgivna i fler format. Detta är förstås också en utmärkt service till kunden, tycker jag.

Senast jag själv var på bokmässan i Göteborg blev jag en besviken kund, eftersom jag inte kunde finna information om huruvida titlarna som presenterades fanns som eböcker eller ej. Jag blev hela tiden tvungen att söka upp personal för att fråga. När man som förlag gör så, tycker jag att man missar att ge fullständig service och "överger" kundgruppen "eboknördar". Jag skrev ett inlägg om detta och du finner det genom denna länk.

Fortfarande är jag allra mest imponerad av hur Saxo gjorde på den danska bokmässan Bogforum häromåret. Där fanns en superstor monter för eboknördar. Man kunde titta på läsplattor och fick massor med finfina mässerbjudanden via QR-koder. Eböckerna visades upp i stora "bokhyllor", som var "tapetserade" på väggarna i montern. Se de bilder jag tog och läs det jag skrev om Saxos fina monter genom denna länk.

Med tanke på all sorts teknik vi numera har tillgång till, är det egentligen bara fantasin som sätter gränser för hur man kan locka köpare till eböckerna. Men det gäller ju förstås också att man som förlag inser att lite reklam för eböckernas existens inte skulle skada. ;-)




*Blev du nyfiken på den danska boken? Den är skriven av Dorthe Nors och kom ut i början av februari i år. Så här beskriver förlaget handlingen:
"Sonja kan ikke skifte gear. Det er faktisk tvivlsomt, om hun overhovedet er sådan en, der kan lære at køre bil.Hun er ældre end de andre på køreskolen, og hendes kørelærer Jytte har så meget på hjerte, at hun ikke har tid til at lære Sonja om gearskifte. Hun ordner det bare for hende. På sjette måned. Sonja bor alene i København, oversætter svenske krimier og går til massage hos Ellen, som tydeligt kan mærke problemerne hobe sig op i hendes bindevæv. Hjemme i Jylland går Sonjas søster rundt og vil ikke tage telefonen, men Sonja er en fighter. Det har hun altid fået at vide, og en dag får hun endelig samlet mod til sig og beder om at skifte kørelærer. Kan man for fanden ikke bare lære at køre bil?"
Faktum är att jag funderar på att läsa den. Den finns, förutom de båda nämnda formaten, även som ljudbok. Det skulle vara utmärkt att lyssna på den och på samma gång öva upp sin danska ännu mer, tänker jag.

2 kommentarer:

  1. Jag skulle så gärna vilja ha e-böcker till skolan där jag jobbar. Kan se så många fler fördelar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska du titta lite närmare på vad ElibU kan erbjuda, tycker jag. Hoppas att du lyckas övertyga din chef så att ni får eböcker till din skola! Jag håller tummarna. :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...