Sidor

lördag 1 mars 2014

Bokskorpionen undersöker: Kommande eböcker

Att det är många spännande eboktitlar på gång under våren, är det ingen som helst tvekan om. Jag får faktiskt intrycket att förlagen blivit allt mer på hugget att ge ut sina berättelser i allt större omfattning just som eböcker. Och det är ju väldigt kul, för att inte tala om både viktigt och bra.

Hur finner man kommande eboktitlar egentligen? Ja, ett sätt kan vara att genomsöka förlagens hemsidor. Ett annat sätt är att besöka återförsäljarna av eböcker och kolla läget. Jag gjorde en liten testrunda efter att ha fått ett spännande nyhetsbrev från Liberead som handlade om just kommande titlar. Jag blev helt enkelt nyfiken på hur återförsäljarna hanterar kommande eböcker.




I denna lilla ovetenskapliga undersökning bestämde jag mig för att använda den kommande eboktiteln Gökens rop, skriven av Robert Galbraith, som försökskanin. Det är en ebok jag själv gärna skulle vilja köpa och läsa, så hur ser det ut hos återförsäljarna? Vilken service kan de ge mig i fråga om denna titel?

Det visade sig att hos Bokus, som säljer eböcker genom Dito, finns en avdelning som heter Bevaka, men den är inte helt lätt att finna. Kolla i vänsterspalten och rulla ner tills du finner rubriken Nyheter. Där under finns Bevaka. Klickar man på Bevaka får man upp en lång lista på ännu ej utgivna eböcker. En sådan lång lista har man inte tålamod att ögna igenom, särskilt inte när den inleds med massor av mer eller mindre kryptiska titlar på engelska. Jag gjorde i stället en sökning på Gökens rop hos Dito. Svaret blev "inga sökträffar". Hos Bokus kan jag med andra ord inte anmäla mig för bevakning av denna kommande eboktitel.

Hos Bokon finns ingen avdelning alls för kommande eboktitlar. Vid en sökning på Gökens rop blir svaret att "sökningen gav inga resultat". Precis samma sak kommer jag fram till då jag undersöker Bokii och Cdon.

Hos Adlibris kan man "bevaka" kommande eböcker. Men detta först efter att man skapat ett konto samt loggat in sig. Dessutom får man inte göra "misstaget" att gå direkt in på Adlibris Mondo, den avdelning hos Adlibris som säljer eböcker. Då kan man finna den kommande eboken, men ingen möjlighet att klicka för att bevaka den. Nej, bevakningsmöjligheten för eböcker dyker endast upp om du söker titeln på själva Adlibris. Konstigt, med tanke på att de ju skapat en särskilt avdelning för eböcker samt en app för sitt Adlibris Mondo.

Bästa servicen finner man hos just Liberead, de som från början väckte min nyfikenhet angående kommande eböcker. Där behöver man inte ha ett konto, utan det är bara att gå in i avdelningen "kommande eböcker", botanisera och välja vilka titlar man är intresserad av. Vid varje kommande ebok finns ett fält att fylla i och vips har man anmält sitt intresse och får sedan ett ebrev då eboken kommit ut. Jag provade att söka efter Gökens rop och fann den direkt. Vilken service! Bättre kan det inte bli. Nu behöver man inte själv hålla reda på datum, då eböckerna släpps, utan man får helt enkelt en påminnelse.



Så resultatet i denna lilla undersökning av företagens service vad gäller kommande eböcker blir följande:
1. Helt otvivelaktigt och mycket välförtjänt vinner Liberead titeln Bäst i test
2. Adlibris kommer på andra plats, fast med tillägget "lite väl mycket djungel"
3. Bokus, tja låt gå för den långa listan … men Gökens rop fann jag inte, vilket drar ner intrycket

Helt utanför prispallen, eftersom de inte alls har någon service när det gäller kommande eböcker, hamnar Bokon, Bokii och Cdon.

Min egen reflektion över resultatet är att det är märkligt att stora företag inte kan prestera bättre service än den ovan beskrivna. Ett, som jag förstår det, mindre företag som Liberead, har i princip sopat banan med dessa eboksjättar. Men å andra sidan är det kanske inte så märkligt. Var i samhället, generellt sett, finner man den bästa servicen? Oftast inte hos de stora, för de är mest intresserade av att kränga varor. Det är snarare de små företagen som fixar kundservicen bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar