![]() |
Bild från Publishing Perspectives. |
Dagens media skriver att den franska regeringen nu har beslutat att på digitala medier införa samma låga moms som papperstidningar har. Det skulle således röra sig om en moms på 2,1 procent. Redan i januari 2012 sänkte fransmännen momsen på eböcker till samma nivå som för pappersböckerna. Frankrike tycks värna bokläsning på olika vis. De vågar gå emot ett trögt EU i frågan om momssättning.
Frankrike (och även Luxemburg, som också sänkte momsen på eböcker vid samma tillfälle som fransoserna) riskerar dock att få på öronen av EU i frågan om detta initiativ, eftersom det strider mot det gemensamma momsdirektivet inom EU.
Inom EU arbetar man (sakta men säkert) på att förändra momsdirektiven, så att medlemsländerna ska kunna momssätta eböcker till samma låga moms som pappersböckerna. Men beslutskvarnarna mal uppenbarligen långsamt, och Frankrike och Luxemburg är två länder som tappat tålamodet i fråga om de digitala mediernas moms.
Detta med moms på eböcker är en snårig historia, vilket jag skrivit om i ett annat inlägg. Åsikterna och önskningarna för en momssänkning på eböcker, med flera digitala medier, finns även i Sverige. Det händer dock till synes inget i frågan. Det handlar inte bara om att den enskilde medborgaren vill betala likvärdig moms för en produkt, oavsett om den ges ut i pappersform eller i digitalt format. Om det dröjer att fatta ett vettigt beslut i frågan, riskerar vi att se företag fly landet för att etablera sin digitala verksamhet i länder som vågat ta steget att sänka momsen, så som Luxemburg och Frankrike.
Men summan av allt är att än så länge måste alla vi som föredrar tidningar och böcker i digitalt format betala högre moms (25%) för samma produkter som har lägre moms (6%) i pappersformat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar