lördag 24 juni 2017

Allt jag önskade

Lucy Dillons böcker har jag slukat så fort de kommit ut. Hon är verkligen duktig på att skriva feelgood-romaner. Därför var det förstås självklart att jag skulle kasta mig över hennes senaste titel då den kom ut i våras. Den heter Allt jag önskade och är översatt till svenska av Ann Björkhem.


Omslag: Anna Henriksson.

Caitlins äktenskap är på upphällningen. Hennes make får ett nytt arbete långt hemifrån och när Caitlin vägrar flytta med är det droppen. Hon vill inte rycka upp barnen med rötterna och hon vill ogärna lämna det charmiga lilla hus hon ärvt av sin mormor. Maken flyttar och arrangerar så att han kan få träffa barnen varannan helg i sin syster Evas bostad i Longhampton. Denna ort ligger ungefär halvvägs mellan hans nya bostad och Caitlins lilla hus.

Barnens faster, Eva, har dock sina egna bekymmer. Hon blev änka efter en stor TV-kändis för ett par års sedan och har sedan dess kämpat med att komma på fötter igen. Som tur är har hon två charmiga mopsar, Bumble och Bee, som ser till att hon kommer ut. De här hundarna kommer att att få stor betydelse även för Caitlins barn. Den yngsta, 4-åriga Nancy, tror nämligen att det är hennes fel att pappa har flyttat. Hon förändras och är inte längre den levnadsglada lilla flicka hon en gång var. Hon slutar till och med att tala med andra människor. Men det finns en som har Nancys förtroende – mopsen Bumble.

Vad vore fiktiva Longhampton utan sina hundar? Och vad vore Lucy Dillons feelgood-romaner utan hundarna? Lägg därtill relationsbekymmer, denna gång i form av Caitlins spruckna äktenskap, och Evas försök att skapa ett nytt liv efter makens död samt inte minst oron över ett litet barns välmående. Det enda jag möjligen saknar i just denna Lucy Dillon-bok är att Longhampton och dess övriga invånare inte får så stor plats. Normalt sett brukar en och annan huvudperson ur tidigare böcker skymta förbi, vilket jag tycker är kul. Dramatiska händelser finns det dock gott om, och gillar du Lucy Dillons böcker bör du inte missa Allt jag önskade.



8 kommentarer:

  1. blir lite sugen på att läsa Dillon. har en i hyllan, tror jag. de hänger inte ihop, om jag förstår saken rätt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt. De är fristående. Men den som varit huvudperson i en bok kan mycket väl skymta förbi som hastigast i en annan. Sånt är kul, tycker jag. Hoppas du får en trevlig läsning av den du har i hyllan! :-)

      Radera
  2. Jag har inte läst någon av hennes böcker men jag har ett par i bokhyllan:)
    Ha det gott
    kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kan ju bli perfekta semesterböcker, om inte annat. :-)

      Radera
  3. Ser fram emot att läsa denna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag. Själv får jag sukta efter nästa titel. ;-)

      Radera
  4. Svar
    1. Kul att höra! Då har du kanske redan läst den senaste?

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...