onsdag 17 maj 2017

Norges nationaldag och Litteraturtoget 2017

Idag är det en stor dag i vårt grannland Norge. Därför vill jag gärna passa på att berätta att Litteraturtoget kommer att ge sig ut på resa i år igen. Kronprinsessan Mette-Marit är, precis som föregående år, initiativtagare till detta spännande arrangemang. Den 7-9:e juni är det dags för Sørlandet att få besök.


Bild via NSB.

Tåget kör i år från Asker till Kristiansand, med uppehåll även i Bø i Telemark, Gjerstad och Vennesla. Detta är hemtrakter för kronprinsessan, och därför är temat för årets Litteraturtog "hem". På varje station blir det olika litterära aktiviteter och arrangemang. Det är inte utan att jag är lite avundsjuk på norrmännen som har ett Litteraturtog.

Med tanke på Litteraturtogets tema och att detta är ett evenemang i Norge, kan jag inte låta bli att tänka på boken Vitt hav, skriven av den norska författaren Roy Jacobsen. Jag läste den i höstas, efter att ha väntat länge på den. Huvudpersonen Ingrid har under en tid befunnit sig på fastlandet för att arbeta. Men i början av boken bestämmer hon sig för att bege sig hem till ön Barrøya igen. Både Vitt hav och den första boken om Ingrid, De osynliga, är mycket läsvärda böcker. Läs mer om vad jag tycker om dem genom denna länk.

Det blir spännande att följa Litteraturtogets färd även i år, även om det för min del sker på avstånd. NRK brukar rapportera flitigt. Om man vill kan man också engagera sig på sociala medier genom taggen #minbok.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...