lördag 4 mars 2017

Den onda prästen

Till skillnad från förra lördagens novell, Nyarlathotep, har jag idag läst en mycket spännande berättelse från H P Lovecrafts penna. Den onda prästen är både läsvärd och underhållande. Att en novell bjuder på oanade vändningar tilltalar mig. Oskar Källner har gjort översättningen till svenska.


Illustration: Andreas Raninger.

Berättaren visas på egen begäran in i en vindskammare. Den allvarlige herre, som vägleder honom, bekräftar att det är riktigt att "han" bodde i denna enkelt inredda kammare. Vem "han" är verkar vara tydligt för berättaren, men inledningsvis inte för läsaren. Det framkommer i varje fall att "han" är någon man känner respektfull bävan inför. Den allvarlige guiden förmanar berättaren och varnar för en särskild inredningsdetalj i rummet. Därefter blir berättaren lämnad ensam.

Givetvis kan berättaren inte hålla fingrarna ifrån det speciella föremål, som han blev avrådd att röra. Med hjälp av en sorts märklig ficklampa belyser han föremålet. Då börjar saker hända och berättaren upptäcker att han inte längre är ensam i rummet. En person, som beskrivs mycket noggrant och som uppenbarligen är en anglikansk präst, visar sig för berättaren. Prästen ser ut som präster brukar göra – med ett undantag. Han utstrålar en diskret och hemlighålld, men ändå tydlig, ondska!

Saker och ting börjar hända i den där vindskammaren. Exakt vad som inträffar verkar inte stå helt klart för berättaren, men han känner att han är i livsfara. Inte förrän det ögonblick då den allvarlige herren återkommer för att hämta honom från rummet, får han klart för sig vad som hänt. Berättaren kommer att få leva med konsekvensen av sitt besök i vindskammaren för resten av sitt liv!

Den onda prästen är en mycket bra novell, tycker jag. Den innehåller något mystiskt. Den tar en vändning som jag inte hade räknat med. Dessutom ger den mig något att fundera på; varför besökte berättaren denna mystiska vindskammare? Han tycktes ana vad han kunde finna där. Hur ska berättaren kunna fortsätta sitt liv, med tanke på det som hänt? Jag kan verkligen rekommendera denna spännande novell i dagens Lördagar med Lovecraft!



2 kommentarer:

  1. Egentligen är det här inte en novell. Det är en beskrivning av en dröm som Lovecraft inkluderade i ett brev till en vän. Efter Lovecrafts död publicerade vännen den som en novell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår. Tack för intressant information. I och för sig upplevde jag den här drömbeskrivningen mycket mer som en "riktig" novell, särskilt jämfört med Nyarlathotep. Jag tycker att Den onda prästen skulle förtjänat att utvecklas till en historia i romanlängd faktiskt.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...