tisdag 28 februari 2017

Den gode lögnaren

Detta var en bok som fängslade mig mycket. Jag hade väldigt svårt att lägga den ifrån mig, för jag ville hela tiden veta vad som skulle hända med de båda huvudpersonerna. Nicholas Searle har skrivit Den gode lögnaren, vilket också är hans debutroman, och Boel Unnerstad har översatt den till svenska. Bortsett från de två sista kapitlen, som jag upplevde som lite överflödiga, är detta en mycket spännande bok.


Fotografi: Fred Stein Archive.
Omslag: Lars Sundh.

På omslaget kan man se att Den gode lögnaren är nominerad till Bästa översatta kriminalroman av Svenska Deckarakademin. Men om du är ute efter en "traditionell" deckare med hårdkokta poliser, som löser blodiga mordfall, så är inte detta boken för dig. Vill du i stället avnjuta en spännande historia med oväntade vändningar, är Den gode lögnaren något att införskaffa.

Roy Courtnay, en äldre herre på över åttio år, har ett liv av bedrägerier bakom sig. Många är de kvinnor han lurat genom åren. Nu har han fått ögonen på den rika änkan Betty, som är en förmögen gammal dam. Världsvant och med hjälp av många års erfarenhet går han in för att charmera och dupera henne. Det dröjer heller inte många månader av uppvaktning förrän han får flytta in hos Betty. Hon pysslar om Roy med full kraft, och han tycker sig ha förmögenheten som i en liten ask på samma gång som han lever ett gott liv. Nu gäller det bara att invänta rätt tillfälle att börja prata pengar och "investeringar".

Att Betty har något helt annat på sin agenda har Roy däremot inte räknat med. Frågan är vem som lurar vem egentligen. Under berättelsens lopp varvas nutid med dåtid. Sakta med säkert får läsaren alltmer klart för sig vad Roy levt för ett liv. Även Bettys öde kommer i dagen. I omvänd kronologisk ordning strävar boken bakåt i tiden. Rätt vad det är kommer oväntade vändningar, som bara gör berättelsen ännu mer spännande. Hur det går? Ja, det tycker jag absolut att du ska ta reda på genom att läsa boken!



2 kommentarer:

  1. Så bra! Nu blev jag äntligen lite sugen på att läsa den här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att jag kunde skriva så lockande om den! Hoppas att du också kommer att gilla den. God läsning! :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...