lördag 26 november 2016

Den namnlösa staden

Det är dags för veckans Lördagar med Lovecraft igen. Denna gång har jag genom berättelsens huvudperson fått veta lite mer om Den namnlösa staden – en plats som alla och envar helt klart bör undvika. H P Lovecraft fick denna novell publicerad 1921. Jag har läst 2016 års översättning, som är gjord av Oskar Källner.


Illustration: Andreas Raninger.

Den namnlösa staden ligger långt borta någonstans i de arabiska öknarna. Den har under åtskilliga tidsåldrar gömts i sand. Berättaren har fått veta att araberna själva gör allt för att undvika denna plats. Trots detta bestämmer han sig för att ta sig dit och undersöka staden. Inledningsvis går allt väl, men efter några dagar finner han en lång, smal och dold gång. Han tar sig in i denna gång. Det han får uppleva vid gångens andra ände gör hans ansikte för evigt fårat av skräck.

H P Lovecraft har ofta ett alldeles särskilt sätt att beskriva ruggiga omgivningar och kusliga upplevelser. På samma gång som han verkligen gör gällande hur hemskt det är, kan jag uppleva att han nästan uttrycker sig lite poetiskt. Så även i novellen Den namnlösa staden. För en nutida läsare är den kanske inte särskilt hemsk. Det är ändå roligt att läsa den, eftersom den sägs vara inspiration till Cthulhu-mytologin, som kom senare. Detta kände jag inte till innan jag började läsa. Under läsningens gång fick jag ändå en liten känsla av att det berättaren såg skulle kunna kopplas samman med Cthulhu.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...