lördag 6 augusti 2016

Veckans DN-bok

Allt jag inte vet om djur, skriven av Jenny Diski, är veckans ebok för Dagens Nyheters prenumeranter. Den är översatt till svenska av Cecilia Franklin. Det är den första boken av Jenny Diskis verk, som ges ut i epub-format på svenska.


Omslag: Lisa Zachrisson.

Jag har ännu inte läst någon bok, skriven av Jenny. Men nu finns det äntligen en i epub-format, så då kan jag placera den i min virtuella "bokhög" med eböcker jag vill läsa i framtiden. :-)

Så här beskriver förlaget Allt jag inte vet om djur:
"Vad är det Jenny Diski inte vet om djur? Det vet hon inte riktigt. En sak vet hon dock: vårt förhållande och vår attityd till djur är det värt att titta lite närmare på. I den här underhållande boken visar Jenny Diski med eftertryck varför. 
Med avstamp i sina egna gosedjur, djuren i sagovärlden, djur hon levt med och djur hon varit rädd för, tar hon med läsaren på en odyssé. Roligt, känsligt och intelligent. Underhållande läsning om vad det innebär att vara djur och människa."
Jenny Diski dog tyvärr i sviterna av lungcancer så sent som i våras. Vill du veta mer om henne, kan du läsa en lång och läsvärd intervju i Göteborgsposten. Där var hon även krönikör sedan flera år. I Dagens Nyheter kan du läsa mer om Allt jag inte vet om djur och genom denna länk hittar du eboken för nedladdning, om du också är prenumerant.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...