söndag 10 juli 2016

Man lär sig saker

Jag har minsann gått och trott att det var H P Lovecraft som var den stora nestorn inom genren klassisk skräck. Nu har jag fått lära mig att det finns ännu en minst lika stor mästare, nämligen Henry James. Man borde förstås placera hans verk inom genren psykologiska spökhistorier, om det ska vara helt korrekt. Men syftet är ändå att läsaren ska lamslås av skräck.


Henry James levde 1843 till 1916.

Jag hade aldrig hört talas om denne författare innan jag loggade in på Dagens Nyheter igår. Veckans erbjudande* är nämligen den klassiska När skruven dras åt. Henry James skrev den redan 1898. Nu kan man läsa den i en nyöversättning gjord av Ola Klingberg. Passa på att ladda ner den alldeles gratis, om du är prenumerant. Den är nämligen väldigt dyr, om du ska köpa den som ebok.


Omslaget** till pappersversionen av boken.

Så här beskriver förlaget denna spökhistoria:
"En ung guvernant till två föräldralösa barn på det ensliga godset Bly utanför London, accepterar mystiska villkor för sin anställning. Väl på plats möts hon av en stämning av iskall och stirrande övernaturlighet, barnen hon måste skydda samt en tvetydig husföreståndarinna. Alltmer osäker blir också läsaren, på fasans egentliga källa.
När skruven dras åt är en av världslitteraturens mest klassiska spökhistorier, skriven av den psykologiska romanens mästare Henry James. Kanske mer än någon från sin tid kom James att inspirera våra moderna skräckmytologier; från bilden av oskulden som ondska, till schizoida labyrinter à la Roman Polanski."
Läs gärna också Johan Hiltons recension av berättelsen. Du finner hans text på DN's hemsida. Johan berättar bland annat att det gjordes en film baserad på boken 1961. Den heter The Innocents. Jag fann ett klipp ur den på youtube ...





Jag har minsann redan börjat läsa några få sidor, och redan från första stund utlovas en fasansfullt otäck upplevelse. Jag är visserligen en riktig hare då det gäller de flesta moderna skräckisar och thrillers, men jag har lärt mig att klassiska skräckberättelser oftast funkar bra även för mig. Om jag dessutom passar på att läsa När skruven dras åt mitt i sommarsolens sken borde det kunna gå bra. Fast med tanke på vad Johan Hilton skrev och vad filmklippet här ovanför visar, så vet man inte vilka oerhörda skräckrysningar man kommer att drabbas av.




*Dagens Nyheter bjuder sina prenumeranter på eböcker i sommar. Läs mer om det här.

**Du får inte detta omslag till eboken, även om DN valt att avbilda det på sin nedladdningssida. Ebokens omslag är tyvärr bara en mycket trist, helsvart sida. Det är alltid mycket tråkigt med förlag som inte ser till att ge även sina eböcker omsorgsfullt skapade omslag, tycker jag. De flesta förlag sköter sig väldigt bra på den här punkten nuförtiden, men emellanåt dyker sådana här bottennapp till omslag upp.


Tror förlaget att ett omslag som detta
kommer att sälja eböcker?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...