tisdag 5 juli 2016

Bländad

Petra Holst är en skånsk författare, vars böcker jag läst och tyckt väldigt bra om. När hon berättar blir jag gripen och kan sällan släppa boken. Så var det då jag läste debutboken Jag brukade drömma om dig, som handlar om ett par som får en autistisk son. Även hennes andra bok, Så länge jag minns, var mycket bra. Petras tredje bok, Bländad, har nyligen kommit ut, och det var alldeles självklart att jag skulle läsa även den – och jag blev definitivt inte besviken.


Omslagsdesign: Maria Sundberg.

Liv är en kvinna mitt i livet. Hon bor med sina fjortonåriga tvillingdöttrar och sin make i ett idylliskt radhuskvarter. Makarna har det bra tillsammans och trivs med sina arbeten. Livet kunde inte vara bättre. En dag flyttar en ny granne in i området. Det visar sig vara Malena, som Liv var bästa kompis med under sitt sista gymnasieår under slutet av 1980-talet. Under detta år hände saker, som Liv bara vill glömma, och hon önskar inte alls återuppta kontakten med Malena.

Malena tycks emellertid vara av en helt annan åsikt. Enträget försöker hon återknyta de gamla vänskapsbanden med den motsträviga Liv. När Liv spjärnar emot visar det sig att Malena är beredd att göra vad som helst för att "ta sig in i" Livs tillvaro. De gamla, tragiska minnena från gymnasiet väcks till liv. Snart är Livs situation allt annat än idyllisk; de annars så goda grannarna blänger misstänksamt på henne och Malena gör vad hon kan för att snärja Livs make. Som om inte detta är nog får rektorn på Livs skola ett anonymt brev. I detta påstås att Liv skulle ha otillbörliga förhållanden med sina högstadieelever. Liv, som känner Malena väl, förstår att det är den forna väninnan som ligger bakom allt. Men ingen tror henne då hon försöker få den närmaste omgivningen att förstå. Malena, som är så trevlig och charmig, hur skulle hon kunna göra något sådant?

Bländad är en väldigt spännande, sorglig och gripande bok. Jag hade mycket svårt att lägga den ifrån mig och sträckläste i princip hela boken. Petra berättar dels ur Livs perspektiv och dels ur Malenas. Begreppet "psykopat" förknippas ofta med seriemördare, men i själva verket behöver en psykopat inte alls ägna sig åt mord. Detta märkliga, känslokalla, manipulerande personlighetsdrag drabbar oftast män, så Petras berättelse handlar om en rätt ovanlig kvinna. Men i likhet med Liv, blir den som lever med en psykopat (oavsett om det är i arbetslivet eller hemma) hårt drabbad. Livs väninna Cattis är den som öppnar ögonen på Liv och får henne att förstå hur omöjlig hela situationen är. Petras berättelse ur Malenas perspektiv är mycket bra skildrad – hur svårt är det inte att beskriva tillvaron ur en psykopats ögon? Det är intressant att få denna inblick i Malenas tankar, men att förstå en psykopats beteende är helt omöjligt.

Petras författarskap omfattar berättelser om de mest skilda företeelser. De har alla det gemensamt att de utspelar sig i Skåne. Petra är dessutom en duktig skribent, vars sätt att berätta griper tag i mig. Av alla dessa skäl ser jag mycket fram emot vad som kan komma från hennes penna härnäst.



4 kommentarer:

  1. Nu har jag läst två hyllande inlägg av den här boken på mindre än en timme. Det tar jag som ett tecken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska göra! Jag har läst många fler hyllningar via Petras Facebooksida – så roligt att det går bra för henne! :-)

      Radera
  2. Tusen tack för din underbara recension, och för att du har följt mig ända från starten! //Petra Holst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket själv, Petra! Det är så roligt att se vilka fina framgångar du har. Och, som sagt, jag ser mycket fram emot dina kommande böcker. :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...