tisdag 5 maj 2015

Lars Molin

Det har utkommit en biografi om filmregissören och författaren Lars Molin. Den heter Lars Molin - mitt i berättelsen och är skriven av Gunilla Jensen.



Dessutom ger Piratförlaget ut några av de romaner, som Lars Molin skrev under sitt liv, som eböcker. Det handlar om ...

"En man i vit skyddsdräkt placerar ut en stor stålcylinder i fontänen på Sergels torg i Stockholm. Han påstår att det är en atombomb och hotar att när som helst utlösa den. Polisen och regeringen ställs inför en situation som de aldrig kunnat föreställa sig.
Bomben är en andlöst spännande thriller om polisens arbete med att förstå varför mannen i skyddsdräkten bestämt sig för att lamslå en hel storstad."
"En dag vid sprängningarna för kraftverksbygget går en salva för tidigt och olyckan är ett faktum. Verkmästaren Rune måste ompröva sitt liv och sitt arbete, samtidigt som ingen anser sig skyldig till olyckan som skördat så många offer."
"En ökänd knarklangare hittas levande korsfäst på dörren till en polisstation i en stockholmsförort. Polisen och ansvariga politiker har plötsligt fått oväntad hjälp i sin kamp mot narkotikabrottsligheten. Men korsfästningen blir också starten på en kedjereaktion av våldshandlingar. Och landet skakas i sina grundvalar när några politiker utnyttjar det opinionsläge som uppstått."
"Våren 1879. Femtusen sågverksarbetare i Sundsvallsdistriktet gick ut i strejk. En lågkonjunktur hade nästintill halverat deras redan låga löner. Landshövdingen rekvirerade flottstyrkor och militär som en styrkedemonstration mot arbetarna. Men skulle det gå så långt som till öppen strid?
"Detta är berättelsen om mannen som inledde vattenregleringen i Norrland. Under de följande etthundrafemtio åren fick han tusentals efterföljare. Men ingen har väl varit så omtalad som Magnus Huss, så förtalad och nervärderad. Först nu i atomkraftverkens tid kanske vi förstår hans verk."


Bild via Piratförlaget.

Jag såg med nöje en del av Lars filmer, till exempel Tre kärlekar och Kejsaren av Portugallien. Men jag hade inte klart för mig att han också skrev böcker. Det skulle vara riktigt intressant att läsa någon eller några av dem. Vild-Hussen, Träkusten och Bomsalva blir jag mest nyfiken på. Den sistnämnda ska enligt uppgift bygga på händelser som Lars själv har upplevt. Från början var han nämligen vägmästare. Det är mycket möjligt att jag även väljer att läsa Gunilla Jensens biografi vid tillfälle.

*


Vill du veta vad andra bokbloggare har för böcker på vent, som de vill läsa framöver? Gör då ett besök hos Beathes bokhjerte!


3 kommentarer:

  1. Ukjente bøker for meg. Ha en fin tirsdag kveld!

    SvaraRadera
  2. Ukjente bøker og forfatter dette her, men veldig interessant. Ha en fin tirsdagskveld!

    SvaraRadera
  3. Ja, det är helt okända böcker för mig med. Men jag tyckte om till exempel Tre kärlekar, så jag är nyfiken på Lars Molins berättarstil i bokform. Lars Molin är kanske inte så känd i Norge? Tre kärlekar m fl filmer kom kanske aldrig dit? Jag har ingen aning, så om någon vet, berätta gärna. :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...