söndag 1 mars 2015

Hundra omistliga ting

Lucy Dillon har ännu inte gjort mig besviken. Även hennes senaste bok är lika bra feelgood, som de tidigare som kommit ut. Hundra omistliga ting är en berättelse jag varmt rekommenderar. Översättningen till svenska är gjord av Ann Björkhem.


Omslagsbilder: Johnér Bildbyrå AB.
Omslagsdesign: Helena Hammarström.

Gina har just separerat från den man hon trodde hon skulle leva tillsammans med resten av sitt liv. Hon har flyttat från ett stort hus, som hon fyllt med allehanda saker, till en relativt liten lägenhet. Det är med andra ord svårt för henne att få plats med allt hon samlat på sig. En utrensning är alldeles nödvändig. Klokt nog inser Gina detta och bestämmer sig för att behålla hundra omistliga ting.

Under det första året som nyskild ska Gina finna sig tillrätta i sin nya tillvaro och komma på rätt köl igen. Detta är inte helt lätt av många olika skäl. Dels ska känslomässiga berg- och dalbanor hanteras och dels handlar det om allt det praktiska. Dessutom bär Gina med sig erfarenheten av att ha varit sjuk i cancer. Hon går fortfarande på årliga efterkontroller. Till sin hjälp har Gina bästa väninnan sedan barndomen, men även nya människor kommer in i hennes tillvaro och får betydelse för henne. För att inte tala om hundar! Dessa fyrbenta vänner spelar alltid en viktig roll i Dillons böcker, så även i denna.

Väldigt roligt med Dillons böcker är också att människor som spelat huvudrollen i tidigare berättelser, får synas glimtvis även i de övriga böckerna. På så vis kan man få ett litet hum om hur det gått för dem, som man blev bekant med då man läste de böckerna.

Det finns många fina och tänkvärda avsnitt i boken. Själv väljer jag detta, som söndagens smakebit:

"Glöm det som har varit och grubbla inte på det som ska komma, tänkte hon. Koncentrera dig på just det här ögonblicket då du har allt du kan begära: det är att leva.
Nu.
Nu.
Och nu."

Hundra omistliga ting är mycket bra, och slutet är inte givet. Tvärtom! Lucy Dillons berättelser är verkligen feelgood när den är som bäst. Har du aldrig läst hennes böcker - gör det! Har du redan läst de tidigare och tyckt om dem - läs då även denna! Alla bör unna sig en Dillon då och då, som Esther Hansen uttrycker det i sin ljudboksrecension.

*

Vill du skaffa dig fler fina boktips och läsa smakebitar ur böcker så här på söndagen? Besök då bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Där finns Mari och hennes smakebit samt massor av länkar till andra bokbloggare. Hoppas din söndag blir precis så som du vill ha den! :-)


20 kommentarer:

  1. Har bara läst en Dillon tidigare, tyckte väldigt bra om den så ännu en ligger nu på vänt i olästa högen. :)
    Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst något av Dillon tidigare, men i år har jag tänkt läsa något av henne. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Köpte Ensamma hjärtan och hemlösa hundar på bokrean 2013, men har jag läst den än? Nej. Men jag har inte heller köpt fler böcker av henne så jag är ganska nöjd. Känner att jag nog borde läsa denna snart så jag kan köpa fler :)

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst något av Dillon, men gett bort desto fler i present. Kanske skulle jag låna ett ex av mormor :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. De finns på Storytel så någon gång ska jag lyssna på en, kanske denna månaden för jag vill växla mellan olika böcker

    SvaraRadera
  6. Jag har inte läst något av Dillon,jag känner att jag borde göra det snart!

    SvaraRadera
  7. Jag älskade den här boken, så bra! :)

    SvaraRadera
  8. Jeg har ikke lest noe av denne forfatteren enda, men disse bøkene virker perfekte for meg! Tusen takk for tipset :)

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Jag har bara läst en Dillon, men dottern älskar dem och har läst alla inkl den här. Men cancer... hmm... Det brukar jag inte klara av.

    SvaraRadera
  10. Denna kommer jag läsa så fort jag läst de andra böckerna jag har hemma av Lucy Dillon.

    SvaraRadera
  11. Har börjat på en Dillon men fastnade inte, så mamma fick ta över boken och hon gillade den :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  12. tack för smakbiten! det står faktiskt en titel av Lucy Dillon i min hylla. det verkar som om jag får ta tag i den

    SvaraRadera
  13. Det hørtes ut som en virkelig fin bok! Jeg burde nok også hatt en opprydning i skuffer og skap og ideen om hundre umistelige ting var fin :-) Jeg tror jeg må sette Lucy Dillon på leselisten!

    SvaraRadera
  14. Har läst Dillon tidigare och har t o m någon bok, men inte denna, av henne väntandes i bokhyllan Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. Jag har några böcker av henne i bokhyllan som jag inte läst. Ska se till att läsa en av dem snart för de verkar väldigt mysiga. Tack för smakbiten och ha en fortsatt bra söndag.

    SvaraRadera
  16. Hundra omistliga ting – undrar vad man skulle spara själv? :)

    SvaraRadera
  17. Jag har inte läst något av Dillon än, men det låter lockande när du skriver om hennes böcker. :)

    SvaraRadera
  18. Tack för smakbiten. Lucy Dillon skriver väldigt trevliga böcker. Blir nog att läsa denna också någon gång.

    SvaraRadera
  19. Jag gillar också Lucy Dillon och har denna bok kvar att njuta av. Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
  20. Har haft otur med mina senaste feel-good, och börjat tvivla på om det är en genre för mig, men den verkar ju inte helt fel...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...