torsdag 26 mars 2015

Booktube

Har du hört talas om booktube och booktubers? Det hade inte jag förrän jag läste om fenomenet hos bokbloggaren Ivana Eklund på Bokmania. Jag insåg dock att jag vid något tillfälle "snubblat" över ett och annat amerikanskt bidrag i denna filmatiserade version av bokbloggning.



Många människor som bloggar i största allmänhet, har anammat idén att göra filmatiserade inlägg på sin blogg. De har oftast också skapat sig en egen, prenumerationsbar kanal på youtube. Inte konstigt att även bokbloggare vill utveckla sitt bloggande på detta sätt.

De amerikanska inslag jag råkat se tidigare, har varit väldigt "stimmiga" med snabbt tal, skrikig röst och mycket snabba klipp. Ivana, som nu startar sitt egen kanal Bokmania Film, lovar dock att vara lite mer sansad och lugn. Det låter väldigt lovande, tycker jag.

Ivana skriver att det inte finns särskilt många booktubers, som gör filmer på svenska. Det kanske är så att hon är den som startar en trend. ;-) Blir du nyfiken? Besök Ivanas blogg och läs mer!


1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...