onsdag 28 januari 2015

Dystopier

Jag registrerar mina böcker i den eminenta lilla appen iReadItNow. Genom denna kan man också välja att automatiskt skicka ut en tweet om boken man planerar att läsa eller redan har läst. Appen har även koppling till Fb, om det är någon som undrar. Jag har ställt in appen så att den skickar ut en tweet då jag läst klart en bok. Då kan det hända att jag får respons inne på Twitter - ofta i form av att någon eller några undrar om boken var bra och vad jag tyckte om den. Det är skoj - boksamtal kan uppstå var som helst! :-)



När min app twittrade om att jag läst ut Kallocain, fick jag trevligt gensvar och ett litet bokligt samtal med en twittervän om olika klassiska dystopier. Samtalet gjorde att jag googlade lite om det vi talade om, och då fann jag en väldigt fin sammanställning av böcker på detta tema, skriven av Ulrika Knutson. Du finner Ulrikas text och hela hennes lista här, i ABF's tidning Fönstret. Givetvis kunde jag inte låta bli att kolla om titlarna på listan finns som eböcker. ;-)

Elsa Beskows saga Doktor Klokamundus uppfinning finns återgiven i sagosamlingen Muntergök. Dessvärre finns den bara som pappersbok.

Även nästa bok på listan, Vi skriven av Jevgenij Zamjatin, är en pappersbok. Den kommer i ny upplaga, preliminärt i juni 2015.

Du sköna nya värld, skriven av Aldous Huxley, finns som ebok.

Karin Boyes Kallocain, finns som jag redan nämnt i ett annat inlägg i ett antal olika upplagor som ebok. Men vill du ha den gratis, finns den i Catoblepas version fram till den 31/1. Den finns även gratis hos Litteraturbanken.

Pappersbok blir det, om du vill läsa George Orwells 1984. På engelska finns den som ebok.

Fahrenheit 451, skriven av Ray Bradbury, finns bara som pappersbok. Såvida du inte vill läsa den på engelska.

Harry Martinsons Aniara finns som ebok hos Litteraturbanken. Alldeles gratis, förstås!

Tjänarinnans berättelse, som Margaret Atwood skrivit, är helt slut på svenska. På engelska finner du den i flera upplagor i pappersformat eller som ebok hos Amazon och Kobo.

Hungerspelen finns förstås i ePub-format. Suzanne Collins är författaren.

Vladimir Sorokins I det heliga Rysslands tjänst är slut på förlaget. Vill du läsa den på engelska i pappersfomat, finns den hos Saxo. Där finns den också på danska, förstås. Däremot kan man ju roa sig med en helt annan av hans böcker, om man vill. Snöstormen finns nämligen som ebok.

Jag har läst klassikerna 1984, Kallocain och Du sköna nya värld. Helt uppenbart finns det fler att beta av bara från Ulrikas lista, om jag vill. Vilka har du läst? Är det någon av dem du rekommenderar särskilt?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...