onsdag 22 oktober 2014

Den nya arbetsplatsen

Jag tänkte att jag ville läsa en humornovell. Alltså googlade jag begreppet. Ett svar jag fick visade sig vara Den nya arbetsplatsen. Kristoffer Svensson heter författaren, och han är tydligen mera känd som namnet på ett bakverk.


Bild: Anna Holm Moss

Novellen inleds väldigt vardagligt med att en ung man, Kristian, ska byta arbetsplats. Detta kommer att bli en nystart för honom, inser han. Utanförskapet han hamnat i på sin hittillsvarande plats skulle han kunna bryta. Men då krävs förstås att han är lite aktiv. Alltså köper han med sig kakor redan första dagen. Dessutom ser han till att fälla en och annan humoristisk kommentar under det tillfälle då han presenteras för övriga kollegor.

Kristians tillvaro på den nya arbetsplatsen ser ut att förlöpa väl till en början. Det faktum att han inte protesterade då man förväxlade hans namn och att han låter en kvinnlig kollega tro att han bor åt samma håll som hon spelar säkert ingen roll. Tror Kristian. I själva verket leder dessa bagateller till en om möjligt ännu värre situation än han hade på sin gamla arbetsplats. Jag tänker inte avslöja vad Kristian råkar ut för.

Humorn i denna novell skulle jag vilja klassa som absurd. Riktigt absurd, faktiskt. Gillar du den typen av humor, så är detta helt klart en novell för dig. Då får du dessutom åtnjuta en välskriven berättelse. Själv avslutade jag dock läsningen med en känsla av tragedi inför Kristians öde. Antagligen roas jag av en annan sorts humor och får söka vidare efter denna i andra noveller.

Har du något bra tips till mig?




2 kommentarer:

  1. Just humor är oerhört svårt. Själv gillar jag mer ironi/svart humor, och gillar inte om det blir överdrivet, fånigt eller går åt buskishållet. Som sagt, det är svårt :)
    En novell som jag småfnissade lite åt är Sex 5.0 av Augustin Erba.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! :-) Själv har jag en dragning åt torr humor, bland annat.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...