söndag 14 september 2014

Hålet

Jag ska erkänna att det faktiskt finns titlar som inte riktigt gör sig som eböcker. Jag skrev om en sådan förra söndagen. Idag vill jag bjuda på en annan smakebit ur en bok som passar klart bäst som pappersbok. ;-)

Vid ett besök i den lokala bokhandeln fann jag den oemotståndliga boken Hålet. Norrmannen Øyvind Torseter har skapat denna finurliga berättelse. Trots att jag är eboknörd kunde jag inte motstå den. :-)




Boken har ett fysiskt hål, som går rakt genom samtliga boksidor. Detta hål tycks leva sitt eget liv. Ni ska få se ...




En lägenhet står tom ...




... någon flyttar in ...



... och upptäcker ett hål i väggen! ...



... men vad är det för ett hål? ...



... hålet flyttar på sig ... se upp! ...



... bäst att ringa efter hjälp ...

"... ja, hallå ... jag har hittat ett hål ... i lägenheten ... ja ... nej ... det flyttar på sig ... ja ... kan ni komma hit och se på ... nej ... nåväl ... ta det med bort till er? hurdå ... hallå?"

Hur ska vår huvudperson kunna ta med sig hålet för att experterna ska se på det? Kommer han att lyckas med detta märkliga uppdrag? Kan man verkligen ta med sig ett hål?

Frågorna är många, men Øyvind visar hur det ska gå till. Denna bok lockar till skratt och de finurliga illustrationerna bjuder in till funderingar och samtal. Det var riktigt roligt att läsa denna skojiga bok, som också fått pris som Årets vakreste bok 2013. Jag kan verkligen rekommendera den! :-)

*

Vill du ha fler boktips? Besök Maris bokblogg Flukten fra virkeligheten. Läs hennes boktips och följ sedan länkarna till andra fina, intressanta, roliga eller spännande smakebitar ur böcker. Jag hoppas du har haft en riktigt fin söndag med mycket läsning! :-)


7 kommentarer:

  1. Ja men vilken rolig bok, den gillade jag. Tack för smakebiten

    SvaraRadera
  2. Den verkar jätterolig! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Det kan du ha rätt i att den boken inte gör sig som ebok.

    SvaraRadera
  4. Vilken kul idé :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...