onsdag 2 april 2014

Litteraturtoget har nått sin slutstation ...

… åtminstone för den här gången. För den som vill läsa mer om detta spännande evenemang, som Kronprinsessan Mette-Marit initierat och deltagit i, finns ett flertal intressanta länkar hos NRK, varifrån jag också lånat dessa bilder.



Innehållet under resan har varierat från station till station. Uppläsning av dikter och skönlitteratur av både kronprinsessan och andra människor har stått på programmet.



Samtal om böcker har givetvis skett och personliga berättelser om litteraturens betydelse för olika människor har kunnat höras.



Litteratur som bryter tabu och dess betydelse för läsaren var något som kom fram vid Litteraturtogets stopp i Trøndelag.

Nasjonalbiblioteket i Mo i Rana fick besök av kronprinsessan då tåget ankom denna station.

Att man kan bli fullständigt uppslukad av sina böcker är något som alla boknördar känner igen.

Samtal och en intervju pågick också på Twitter.




Som bokslukare önskar jag verkligen att jag kunde ha varit med på någon av de stationer som Litteraturtoget stannade i. Men allra helst hade jag förstås suttit i hytten och kört hela Litteraturtoget. ;-)

2 kommentarer:

  1. Strålande tiltak frå vår flotte kronprinsesse. Skulle gjerne reist ein lang togtur med dette toget :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, detta är verkligen ett lovvärt initiativ! Och jag förstår att du velat åka med. :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...